13 Julai 2009

Pengguna layak dapat pemulangan penuh deposit

PETALING JAYA 12 Julai — Beribu-ribu pengguna yang membayar deposit untuk pelbagai transaksi gagal mendapatkan kembali deposit itu kerana mereka tidak mengetahui hak mereka.

Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Muhammad Shaani Abdullah berkata di bawah Akta Perlindungan Pengguna, mereka layak untuk mendapatkan pemulangan penuh deposit mereka.

FOMCA telah menerima banyak aduan terutama daripada pembeli rumah yang membayar deposit pembelian tetapi terpaksa membatalkan pembelian kerana gagal memperoleh pinjaman, katanya kepada Bernama di sini hari ini.

“Dalam kes-kes seperti itu, pengguna layak dapat pemulangan penuh untuk deposit kecuali telah dipersetujui bersama sebelum itu untuk menolak caj pentadbiran,” katanya.

Katanya perkara itu turut melibatkan deposit dibayar untuk kereta, barangan rumah dan barangan mahal lain yang memerlukan masa untuk diserahkan.

Muhammad menasihatkan pengguna yang gagal menuntut deposit mereka supaya membawa peniaga engkar itu kepada tribunal tuntutan awam atau mendapatkan bantuan daripada Fomca. - Bernama

0 ulasan:

Halwa Telinga

Dikir Barat
Iklim
P Ramli
Lebaran

Galeri gambar MyPustaka

Subscribe to myPustaka

Inspirasi Anda Adalah Inspirasi Bersama

myPustaka at Yahoo! Groups

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP