13 Julai 2009

Rawatan Penyalah Gunaan Dadah Sukarela dan Pemilihan Institusi

Sebagaimana kita semua maklum, masalah dadah ini telah berleluasa sama ada dalam negara atau pun luar negara yang banyak membawa masalah kepada orang lain dan membebankan banyak pihak.

Bebanan ini terpikul di bahu kerajaan, masyarakat serta keluarga untuk melayani karenah akhlaq penyalah gunaan dadah.

Di sini saya bukan ingin membincangkan masalah yang timbul hasil dari penyalah gunaan dadah tetapi menjurus berkongsi sedikit maklumat tentang rawatannya.

Mungkin ramai yang tidak tahu, atau ramai yang tidak pernah tahu bagaimana untuk mencari, memilih, menilai untuk membuat rawatan penyalahgunaan dadah.

Ramai kalangan kita yang beranggapan bila berdepan dengan masalah ini seolah-olah tidak ada jalan untuk menyelesaikannya, dan tidak ada tempat untuk mereka selain menanti tangkapan pihak berkuasa dan menerima perintah mahkamah. Ini merupakan tanggapan yang cetek dan dangkal jika tidak berpengatahuan. Tanggapan inilah yang membawa kemusnahan lebih kronik kerana lambat bertindak atau tidak tahu cara untuk bertindak.

Untuk pengetahuan, negara kita banyak institusi-institusi yang menjalankan rawatan untuk mereka yang terjebak. Pihak kerajaan juga mempunyai caranya yang tersendiri seperti mewujudkan pusat serenti yang sekarang ini dipanggil Pusat pemulihan Penagih Narkotik (PUSPEN). Juga kita boleh memilih mana-mana institusi yang ditubuhkan untuk tujuan ini atas kapasiti bukan kerajaan atau swasta.

Kemasukkan ke Puspen ini melalui tangkapan pihak berkuasa dan dijatuhkan hukuman oleh mahkamah di bawah seksyen 12 (b). Walaupun begitu, kes-kes sukarela juga diterima untuk menjalani rawatan di Puspen dengan mengisi borang melaui Agensi AntiDadah Kebangsaan.

Jikalau anda bertanya, manakah lebih baik, institusi kerajaan atau swasta bagi kes sukarela untuk jalani rawatan?
Saya tidak dapat menjawab soalan ini secara tepat kerana terpulang kepada matlamat dan kemampuan. Setiap institusi mempunyai kelebihan yang tersendiri.

Secara kasarnya, perbezaan antara keduanya ialah institusi kerajaan menawarkan rawatan ini secara percuma tidak melibatkan apa-apa yuran atau bayaran, tiada kos yang perlu ditanggung oleh pihak yang jalani rawatan, manakala institusi swasta sudah pasti akan mempunyai kos-kos tertentu untuk menampung operasi mereka dalam rawatan.

Dalam sudut aktiviti dan program juga berbeza setiap institusi yang menawarkan rawatan. Bagi pihak kerajaan, mereka sudah tentu mempunyai sukatan yang telah ditetapkan untuk setiap penghuni yang menjalani rawatan bersesuaian dengan kes yang diterima termasuk mengambil kira pelbagai agama, bangsa dan latarbelakang penghuni yang ada. Manakala bagi institusi rawatan swasta mereka sudah pasti mempunyai garis panduan masing dan mempunyai ciri-ciri tertentu yang diterapkan untuk mencapai objektif pemulihan dan rawatan. Pendekatan yang di bawa sesuai dengan matlamat mereka secara khusus.

Bagi institusi Islam, mereka menggunakan pendekatan yang bercirikan keIslaman antaranya seperti mengaplikasikan Tariqat sebagai kaedah rawatan, zikir-zikir khusus, kaedah-kaedah khusus untuk mencapai matlamat rawatan dan pemulihan. Cara ini bukan sahaja memberi harapan kepada fizikal malahan ianya juga membantu menguatkan spritual seseorang dan secara automatik akan membawa seseorang ke arah perkara-perkara positif.

Kesimpulannya, kita masih mempunyai harapan untuk disandarkan bagi mereka yang terlibat. Jangan biarkan keluarga kita terus-terusan dalam delima kiranya terjebak, sebab yang menanggungnya adalah kita sendiri.

Kes sukarela jangan bimbang rekod mereka tercemar, rekod mereka akan tetap bersih sebelum di jatuhkan hukuman mahkamah. Justeru itu, buatlah rawatan dan pilihlah institusi yang bersesuaian dengan anda dan kemampuan anda secara sukarela.

0 ulasan:

Halwa Telinga

Dikir Barat
Iklim
P Ramli
Lebaran

Galeri gambar MyPustaka

Subscribe to myPustaka

Inspirasi Anda Adalah Inspirasi Bersama

myPustaka at Yahoo! Groups

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP